skjuta upp mensen
03.04.2014
Hej!
jag ska snart åka på solsemester i en vecka. Problemet är att jag kommer att få mens ca 2 dagar före vi åker och jag har riklig mens som håller i sig i en hel vecka vilket är jobbigt. Hur ska jag göra nu då? Det är även meningen jag ska böja äta p-piller mot endo vid denna kommande mens men då kan jag ju inte skjuta upp den heller.
Vad rekommenderar ni och vart ska jag ringa?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.04.2014
Hej, det finns ju tabletter som heter Primolut som man skjuter upp mensen med. Man börjar äta dem 3-4 dagar innan mensen borde komma och så får man äta dem i högst 14 dagar. De skrivs ut av läkare, men om du ringer till din Hvc så borde det kunna ordnas, du kan ju på samma gång fråga då om det är ok med tanke på att du skulle börja med p-piller nu i samband med denna mens. Du kan kanske börja med p-pillrena sen när du kommer hem och avslutar Primolut kuren, mensen brukar komma igång efter ett par dagar när man slutat ta Primolut tabletterna.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna