Smärta så jag ville försvinna..
15.08.2019
Hej Decibel!
Jag fick igår min mens, och visserligen brukar första dagen alltid vara allmänt jobbig, men aldrig såhär jobbig som den var igår :(
Jag fick den på morgonen före jag åkte till jobbet, men redan innan första pausen kände jag att det kändes så mycket smärtsammare än vanligt. Jag klarade inte av att äta under pausen, mådde bara så sjukt dåligt och mådde ännu sämre av att måsta hålla masken fram för alla så jag gick till vessan å bröt ihop för det gjorde så himla ont. Det brände som om någon stuckit en kniv i magen på mig å fortsatte att vrida om, och det var så intensiv smärta att jag visste att jag inte skulle klara av arbetet..
Jag har haft mens i över 7 år och har aldrig upplevt något så illa. Jag började nästan lipa framför mina arbetskamrater å skämdes att jag måste åka hem för något som de säkert tycker ”bara är lite mensvärk”. Men när jag satte mig ner i bilen visste jag inte ens hur jag skulle kunna köra hem! Jag minns att jag lade ena armen mellan benen å liksom försökte leva mig genom smärtan, men det kändes allvarligt talat som att jag hellre skulle dö. Jag skulle inte önska den smärtan till min värsta fiende, och om detta var ”bara mensvärk” vill jag inte ens föreställa mig hur det känns att föda barn :(
Jag har haft liknande förr där jag haft så att jag inte kan åka till jobbet eller skolan, men jag tycker det här är den värsta smärtan jag upplevt i mitt liv.. Det kanske låter som om jag överdriver, men det kändes som att jag bara ville ligga ner på golvet och försvinna.
När jag kom hem ville jag inte göra ett dugg men jag var så trött på smärtan så jag måste ju försöka med någonting så jag tog en 1g panadol och lade en varm vattenflaska på magen. Tog flera timmar innan det äntligen började verka, men jag var så glad när det äntligen försvann. Jag är ändå glad att bara första dagen brukar vara såhär, resten av mensen brukar jag alltid klara mig utan problem och kan alltid arbeta och så. Men jag tycker min första dag alltid är så onormal och jag vill inte ha det så :( .Speciellt efter denna gång är jag rädd att det ska hända samma sak nästa gång. Jag var så desperat på hjälp då jag led under pausen på jobbet att jag skickade till min mamma vad jag ska göra för jag orkar inte mer och hon sa att jag kanske borde träffa en läkare.
Tror ni att är det något jag kan få se en läkare om eller ska jag bara fortsätta ta medicin mot det :/? Anonym
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
20.08.2019
Hej Anonym,
Att börja använda preventivmedel kan hjälpa väldigt gott för hårda mensvärker, alltså p-piller eller annat preventivmedel med hormoner i. Man behöver inte ha sex för att använda preventivmedel, många många använder preventivmedel just pga hård mensvärk eller riklig blödning i syfte att minska blödningen.
Om du har koll på din mens, med hjälp av en app eller liknande, kan du alltid INNAN mensen drar igång, börja ta smärtstillande, och ta värktabletterna under den period du vet att du alltid har ont, och sen sluta. På så sätt förebygger du den kraftiga smärtan du alltid får under första dagen. Men precis som din mamma säger, så tänker jag att det är bäst att ni kontaktar preventivmedelsrådgivningen eller en läkare! Läkaren kan skriva ut preventivmedel eller smärtstillande.
Lycka till!
Kram
Malin Wiik-Norrman