Svara snabbt! Tror jag är gravid
02.12.2017
Jag tror jag är gravid. Min mens borde ha kommit igår och jag har haft några symptomer som till exempel illamående och trötthet. Vi hade sex igår med min pojkvän och kondomen hade rivsta upp. Jag vet inte vad jag ska göra, om jag är gravid vill jag ta en abortion, men måste man berätta sina föräldrar eftersom de inte vet att vi har sex? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2017
Hej.
Om ni hade sex igår och kondomen gick sönder, och det var igår din mens borde ha kommit så 1. är det osannolikt att du skulle ha haft ägglossning då och 2. skulle du inte märka av några symtom ännu.
Det tar oftast ett par veckor innan man får några graviditetssymtom, och symtom som illamående och trötthet är så allmänna så de kan bero på nästan vad som helst.
Brukar din mens vara regelbunden? Om mensen är regelbunden så är det med stor sannolikhet så att även ägglossningen är det. Och ägglossningen brukar innfalla ungefär mitt emellan två menstruationer. Så din mest fertila period borde alltså ha varit för ca 2 veckor sedan. Beroende på om ni hade sex då och hur skyddade ni var så är det ju bara du själv (och din pojkvän) som vet hur orolig du behöver vara.
Åldersmässigt så är du inte ännu myndig, och det är alltså dina föräldrar som har ansvar över dig. Jag tror nog att dina föräldrar vet om att du har pojkvän och att ni är sexuellt aktiva?? Nå, även om de inte skulle veta det så har du ju faktiskt rätt att vara det, så det är ingenting du behöver deras tillstånd till. Alltid då det gäller unga tjejer som blir gravida så uppmuntrar man till att de skulle berätta om saken för sina föräldrar, eftersom det alltid finns en pytteliten risk inblandad med alla medicinska behandlingar och ingrepp. Men i detta fall så måste man ha lite spelöga, det finns fall där det skulle göra mer skada än nytta med att berätta - och då måste man kanske hålla det hemligt. Du har rätt att fatta beslutet om abort själv, men bara du själv vet vilka följder det skulle ha för er relation (mellan dig och föräldrarna) om de fick veta det. OM du skulle vara gravid så rekommenderar jag att du skulle diskutera saken med din skolhälsovårdare eller med en barnmorska på rådgivningen så kan hen hjälpa dig fundera över vad som är rätt lösning i ditt fall.
Men med tanke på att din mens är så lite sen ännu så tycker jag inte att du skall stressa sönder över saken. Testa dig först, så vet du vad som gäller. Och i fortsättningen kanske ni skulle överväga ett annat preventivmedel (t.ex. p-piller) så kanske ni kan undvika denna panik.
Kram
Tessi