Svart och torr mens
16.09.2017
Jag brukar altid ha grov mensvärk då jag tar ca 5 paracetamol om dan men just denna gång hade jag inte nåt så kallad mensvärk utan något som var värre. Det var som en klump i nedre delen av magen, där livmodern sitter och första dagen jag fick denna extrema smärta kunde jag knappt sitta eller gå rättare sagt göra någonting överhuvudtaget. Det var så besvärligt men jag lyckades ta mig till toan och gjorde d som behövdes för jag trodde var magont kanske för att jag ätit nått dåligt. Men d var d nt. Ännu idg 2 dgr efter har jag ont konstant samt är min mens väääldig torr och svart och jätte lite till skillnad från vad d brukade vara. Skulle ni kunna ge mig en förklaring? Petronella

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2017
Hej.
Som du vet så kan mensen variera ifråga om färg och mängd utan att det betyder att någonting måste vara fel. Oftast får man inte veta vad det beror på att mensen är rödare vissa gånger och svartare en annan, det är helt enkelt så.
Då det handlar om den extrema värken så kan den också variera lite från gång till gång. Muskelkramperna som kommer då livmodern sammandras kan "eka" i hela magen, d.v.s. också kännas i tarmarna. Och beroende på hur mycket tarminnehåll det finns så kan det kännas lite olika. Det är ganska vanligt att man får diarré eller magbesvär i samband med mensen eftersom även tarmen börjar krampa då livmodern gör det. Så man kan tänka sig att din smärta förvärrades om din tarm t.ex. var väldigt full?
MEN jag tycker att du skall boka tid till en läkare som kan skriva ut andra värkmediciner till dig. Det är definitivt inte bra att äta paracetamol på det sätt du gör, och det finns värkmediciner som fungerar bättre mot just mensvärk utan att de för den skull skulle vara så mycket "starkare", de har helt enkelt ett annat värksamt ämne. (Paracetamol är inte nödvändigtvis så effektivt mot mensvärk, och biverkningarna av en så pass hög dos är värda att tas på allvar) Du kan kanske boka en tid till skolläkaren via din hälsovårdare eller vända dig direkt till hvc. Det måste inte vara en gynekolog utan en allmänläkare går bra.
Gå och tala med en läkare.
Kram
Tessi