tampong
02.12.2018
hej. Jag har haft min mens i 1 år nu och skulle jättegärna använda tampong men fattar verkligen inte hur man ska göra, har försökt... mår dåligt över detta då jag tycker det är jobbigt med bara binda speciellt då man ska träna.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej.
Det kan vara lite knepigt då man skall börja använda tampong, och man inte är riktigt säker på hur man skall sätta in den. Men det enda som hjälper är nog helt enkelt att testa sig fram.
Idag rekommenderar jag nästan hellre att man skulle använda menskopp än tampong, eftersom den har så många fördelar jämfört med tampongen, men det är givetvis en smaksak och någonting man väljer själv.
Jag tycker att du skall börja med att ta en spegel och titta efter hur du ser ut mellan benen. Känn efter med fingrarna och testa lägga upp ett finger i slidan. Precis på samma sätt för du in en tampong. Tampongen kan ibland vara svår att få in om man inte blöder tillräckligt, eftersom den då lätt är för torr mot slemhinnorna så att det "tar emot" lite. Då kan det hjälpa om du sätter lite vaselin på toppen av tampongen så att den glider in lättare.
Testa med att sitta på toaletten och lägga in tampongen, eller att stå bredvid toaletten och lyfta upp ena benet på toasitsen. Det är givetvis lättast att få in tampongen om du slappnar av och inte spänner dig.
om det inte lyckas på första försöket så testar du helt enkelt på nytt om en stund eller nästa dag. Ingenting blir lättare av att du stressar upp dig, utan ta det alldeles lugnt. Det är inte svårt - men kan kräva lite träning.
Kram
Tessi