Tar ont när jag har tampong
05.10.2020
Hej! Jag vill börja använda tampong och har provat några gånger nu. De första gången fick jag den på plats och den kändes inte alls av. Sen efter det när jag har satt in en tampong, så får jag den inte på plats. Andvänder vaselin som hjälp. Men hur långt borde man trycka in den?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.10.2020
Hej,
Precis som du skriver så kan det ibland vara knepigt att använda tampong, men du skriver att det gick bra de första gångerna du testade så det finns ingen anledning att tro att du inte skulle lyckas igen.
Det är svårt att veta varför det inte känns som att du får den på plats.  Du gör helt rätt i att använda lite vaselin, så det du behöver tänka på nu är att försöka hitta en ställning där du inte spänner dig, och genom vilken det är lätt att föra in tampongen. Tampongen får du lägga in så långt det går. Slidan är inte bottenlös -  så du behöver inte oroa dig för att tampongen skall  försvinna någonstans.
Vissa tycker att det är lättast att föra in tampongen om de sitter på toaletten, medan andra sitter på huk eller står med ena foten på golvet och den andra uppe på toalettstolen. Det finns också olika tamponger att välja mellan, varav vissa har en sorts hylsa som gör att det kan vara lättare att lägga in tampongen. Du kan också överväga att istället köpa en menskopp, det är för visso samma sak där - att det kan vara knepigt att använda den i början, men menskoppen är mer skonsam mot slidans slemhinnor.
Även om jag förstår att det är irriterande att det inte funkar problemfritt så tycker jag inte att du skall stressa över det. Det är bara att testa igen och försöka känna efter. Det är ingen brådska och ingenting som behöver göras blixtsnabbt.
Lycka till.
Kram,
Tessi