Tidig mens!
17.08.2016
Hej!
Min mens har kommit tidigt de senaste 3 gångerna. Ibland nästan 2 veckor för tidigt. Är det farligt eller kan det bero på om man är stressad, nervös eller orolig? Har inte haft mens så länge så är inte konstigt att den är lite oregelbunden men det känns som om det varit så har jätte länge nu! Mee

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.08.2016
Hej,
Jag vet att det är tungt då mensen är oregelbunden och plötsligt dyker upp fast det inte borde vara dags på flera veckor. Men precis som du själv skriver så är det ingenting ovanligt eller onormalt med det och det är inte farligt på något sätt.
Jag vet inte vad det beror på, men det kan vara bara någon pytteliten grej som gör det, t.ex. att det är någon liten obalans i hur hormonerna utsöndras som gör att slemhinnan stöts bort tidigare än den borde. Antagligen kommer det att ordna upp sig av sig själv och den kommer att bli mer regelbunden, men visst finns det också individuella skillnader som gör att vissa tjejer helt enkelt får mens oftare. Jag tror inte att det beror på någonting som du gör, t.ex. att du skulle stressa eller dylikt. (det är nog mera i de fall där mensen blir borta längre än "normalt". Men det är klart att kroppen kan börja uppföra sig konstigt om man är väldigt nervös, så försök att ta det lugnt ändå.
Om det fortsätter likadant så tycker jag att du skall gå och tala med din skolsköterska eller med en barnmorska på en ungdomsmottagning och ni kan då fundera på om du t.ex. skulle börja äta p-piller. P-pillren "tvingar" mensen att komma regelbundet så då brukar det problemet lösas. Men ha lite tålamod och vänta och se några månader till ännu.
Kramar!
Tessi