tss
24.02.2015
Hej! Hur länge tar det innan symptomen för tss börjar? Jag vet att man märker om man får det men jag vill veta hur snabbt det går. annamaja

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.03.2015
Hej annamaja!
Vid det här laget borde du säkert veta ifall du har TSS, alltså toxic shock syndrome, även kallad tampongsjukan. Om man har TSS får man snabbt hög feber och samtidigt något eller några av följande symtom:
kräkningar eller diarré
hudrodnad eller röda ögon
svullna handflator och fotsulor
ont i musklerna
ont i huvudet
yrsel och kallsvettning
illaluktande flytningar
(http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Toxic-shock-syndrome-TSS-tampongsjuka/)
Får man de här symptomen så ska man raka vägen till sjukhus - så har du fått dem och därmed TSS, så har du nog redan varit där under helgen ;) Är sjukdomsförloppet långsammare kanske det rör sig om någon annan infektion eller kanske en influensa.
Ifall du misstänker att du lämnat in en tampong för länge i slidan, och det värker, luktar illa eller du får feber, så lönar det sig att ändå uppsöka vård, så att de kan kolla att du inte har början på någon annan infektion där.
TSS är väldigt sällsynt och det framgår inte någonstans jag hittat hur länge det i så fall skulle ta från att man exempelvis lämnat in en tampong i slidan för länge tills man får febern och de andra symptomen, men man kan gissa allt från dagar till veckor. Bakterier kan nog växa till sig ganska hastigt i rätt förhållanden (varmt, fuktigt och något för bobborna att liva på), så sjukdomsförloppet kan säkert gå rätt snabbt.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på frågor om tss)