Undringar om mens
02.03.2014
Hej!
Vad är det som gör att man svettas mer och tänker mera på pojkar när man har mens? När jag har mens så blir jag även blygare än då jag inte har mens, hur kan det komma sig? :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
04.03.2014
Hej :)!
Att man svettas mer under mensen kan ha att göra med hormonändringarna i kroppen som kvinnor påverkas av under mens eller ägglossning. Hur dessa hormonändringar påverkar var och en och om man ens märker dem, är mycket individuellt. En del kan alltså svettas mera under mensen medan andra kanske har oftare huvudvärk eller ömma bröst under mensen.
Detsamma gäller nog tankar om killar också, det är mycket individuellt vad man tänker "extra" mycket på under mensen, om man nu kan säga att något sådant finns. Man kan nog inte säga att det skulle vara allmänt känt att tjejer skulle tänka mera på killar då de har mens. Det är nog upp till var och en hurudana tankar snurrar i hjärnan under mensen och annars också. Kanske du annars också tänker på killar, men av någon orsak har du fäst märke till det just då du har mens och därför kopplar ihop dessa två? Kanske man också tänker mera på pojkar för att man är en smula känslig, nere och skulle behöva lite kram och närhet - och har man ingen att tillgå kanske man tänker mera på pojkar då istället.
Att du blir blygare när du har mens kan ha att göra med att du är mera självmedveten när du har mens. Att du på något sätt är mera medveten om din kropp och din omgivning och därför blir lite blygare än annars. Kanske du också upplever att mensen är något jobbig eller pinsamt och inte vill att någon skall veta att du har det just då och därför liksom drar dig undan lite. Att du på något sätt inte vill dra lika mycket uppmärksamhet till dig så att inte någon skall märka att du har mens.
Tyvärr blev vårt svar mera bara tankar och spekulationer, ingen definitiv fakta. Men hoppas vi kunde komma med nya synvinklar till dina egna funderingar. Ha det bra!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott