Utebliven mens
04.08.2018
Hej! Har inte fått min mens de 2 senaste gångerna. Gjorde två graviditetstest när min mens var 2 veckor sen. Har varit i kontakt med hvc där de tog blodprov och sa at jag inte är gravid. Kan man va helt säker på de? Jag skulle vänta ytterligare en vecka... Sedan togs flera blodprover men inget avvikande märktes. Nu har jag fått gulkroppshormon som jag ska ta i 10 dagar, detta ska alltså starta en menstruation. Hittar dock ingenstans när den bör börja? Är det efter eller under de 10 dagarna jag tar pillren? Om ja inte får mens så får jag en tid till gynekolog. Så undrar altså NÄR bör ja få denna mens isf? Är på piller 6 nu och ingen mens i sikte. Har ni annars någon "förklaring" på varför min mens är utebliven? Aldrig hänt förr.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.08.2018
Hej.
Eftersom du har tagit två graviditetstest, och de även testat dig genom blodprov så kan du nog vara helt säker på att du inte är gravid. Blodprovet är väldigt exakt och anger den exakta mängden hcg (graviditetshormon) i blodet, så om det inte syns där så finns det helt enkelt inte.
Din blödning borde börja inom några dagar efter att din hormonkur tagit slut, så det är bara att vänta på det.
Mensen är väldigt komplicerad egentligen, det är många småsaker som skall stämma överens. Det gör också att det är ganska svårt att ge ett exakt svar på varför den uteblir. Men de flesta tjejer är med om att mensen uteblir nån gång, och det betyder inte att någonting är "fel". Oftast börjar man inte ens undersöka eller åtgärda saken innan mensen har varit borta i över 6 månader just därför att det är så pass vanligt. Det kan bero på stress, förändringar i vikten eller hormonella rubbningar.
Jag tycker att du i lugn och ro skall äta din hormonkur till slut, och om mensen inte dyker upp inom en vecka efter det så går du till gynekologen, precis som ni planerat.
Ta det lugnt, det ordnar sig nog.
Kram
Tessi