Utebliven mens
14.05.2020
Hej! Jag har gått på p-piller i flera år och det har funkat jättebra för mig. Nu har jag inte haft en "ordentlig" mens på kanske 5 månader utan mer färgade flytningar + värk. Det har också hänt att den helt har uteblivit. Graviditetstest visar negativt. I början ringde jag till rådgivare som sa att det är normalt. Nu har det gått några månader, ÄR det normalt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.05.2020
Hej,
Det låter normalt. Beroende på vilket p-piller du äter så finns det sorter där många tjejer blir helt utan mens. Det beror på att hormonerna i pillren gör att slemhinnan som byggs upp i livmodern är så tunn att det finns väldigt lite att blöda ut - och ibland blöder man som sagt inte alls.
Så ta det alldeles lugnt. Jag förstår att det kan kännas krångligt om man är van att mensen skall komma som ett "kvitto" på att man inte är gravid, men försök att äta dina piller alla dagar enligt föreskrifterna så behöver du inte oroa dig.
Kram
Tessi