Utebliven mens
24.06.2015
Hej
Jag äter ppillret prionelle sen 9 månader tillbaka. har aldrig haft problem med mensen tidigare, varken när jag ätit p-piller eller inte. Missade första ppillret på den här nionde kartan och började en dag senare. nu fick jag blodblandade flytningar en vecka innan jag skulle fått mens varav en dag då jag hade en klarröd blödning i ca en timma, som sen återgick i blodblandade flytningar. Dom upphörde ca tre dagar innan jag skulle ha min mens, men den kom inte och nu är jag på sista sockerpillret. Har tagit gravtest som visade negativt. Behandlades även för klamydia där för ca nio månader sen och har fast partner så kan inte va det. Har som sagt aldrig haft något problem innan, vad kan det vara? Funderar på om det kunde varit ett jättetidigt missfall som gjorde att mensen sen uteblev? Pratade med en barnmorska och hon tyckte jag skulle fortsätta äta p-pillrena som vanligt och återkomma om nästa mens också uteblev, men känner att det känns jobbigt att bara vänta om det är något allvarligt. Snälla hjälp! Menslös

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
25.06.2015
Hejsan Menslös! Äsch att du missade ditt första piller! Det kan vara delorsak till råddet med din för tidiga lilla blödning. Sen är det ju ofta så att när man har ätit p-pillerna en längre tid så minskar/uteblir blödningarna. Jag tror även det kan vara orsaken. Jag tror inte att det kan ha varit ett missfall.
Bra att du har gjort graviditetstest. Om du vill vara riktigt säker kan du även ta ett till graviditetstest just innan du börjar på nästa karta. Samma sak igen ifall mensen uteblir vid nästa sockerpiller-omgång. Men ifall det även då är negativt är det väl bara att pusta ut och vara rätt nöjd med att slippa blödningarna... :)
Kom ihåg 2-timmars rekommendationen! Dvs att om du brukar ta ditt piller kl 7 på morgonen ska du dagligen ta pillret på en tidsrytm på kl 7-9 (inom 2 timmar) och inte sova till kl 11 på helgerna och ta pillret först då. Det är en rekommendation för att bibehålla högsta möjliga skydd mot graviditet.
Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare