Utevliven mens (redigerat ex.)
27.08.2018
(Skrev precis denna fråga men detta exemplar är redigerat)
Hej, jag är 14 är och har inte haft min mens på ungefär 4 månader. Innan dessa fyra månader var den varit relativt regelbunden, kanske bara blivit försenad/för tidig 1 eller max 2 veckor. Och jag är lite orolig eftersom att jag hade en svampinfektion tidigare i ca 2 månader då jag inte fattade vad det var. Och under den perioden hade jag inte mens vad jag kan komma ihåg, utan hade bara mellanblödningar. Och tänker om en sån infektion kan ha påverkat? Jag är inte heller gravid. Jag har inte varit särskilt stressad eller något sånt så det borde det inte vara."
Behövde bara tillägga att jag också har börjat äta hälsosamt (inte värsta dieten utan bara mat som är bra för min kropp och så. Och under den här perioden (ca 4 månader) har jag gått ned ca 5 kilo- från ungefär 58.5 till 53. Och jag är 168 cm lång. Jag ville bara lägga till det då det kanske är en viktig faktor.
Nina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.08.2018
Hej.
Jag tycker inte att du skall oroa dig. Din uteblivna mens har antagligen ingenting att göra med svampinfektionen. Med tanke på din ålder så är det ingenting konstigt eller onormalt alls med att mensen ibland tar små pauser, och som du själv skriver så har du haft mellanblödningar under denna tid. Ibland är det inte helt lätt att veta vad kroppen menar och vad som räknas som en mellanblödning och vad som räknas som en väldigt sparsam mens.
Du skriver att du har ändrat på dina matvanor och att du har gått ner i vikt, och detta påverkar antagligen mensen mer än svampinfektionen. Din totala kroppsvikt är inte speciellt hög, så 5 kg är en stor förändring på en liten kropp, vilket givetvis leder till att kroppen blir lite stressad av det och måste tänka om sin egen verksamhet. Du skall inte gå ner mer i vikt nu, utan se till att du får i dig så mycket som du behöver - så att det inte blir på bekostnad av din kropp.
Oroa dig inte. Mensen kommer nog igång igen.
Kram
Tessi