Vad ska ja göra?
27.03.2019
Hej, jag har haft mens i snart 2 år. Jag har inte haft något problem alls med mensen, min mens då vaade i cirka 4 dgr och hade inga smärtor men efter att jag tog tabletter som skulle skjuta upp mensen fick jag stora problem... jag tog uppskjutnings medicinen i 14 dgr och efter fick jag otrooollliiigg mensvärk ja satt hemma på kvällarna å grät inget hjälpte och hade mensen i kanske 7 dagar.... men efter 3 mensturationer så gick smärtan bort men men mensen varade i 14 dgr ist!!! Jag hede dock ingen mensvärk men det var jobbit att ha mens så länge.. och nu har jag fått mens och har en otrolig smärta!! Vet inte hur jag ska göra för ppiller ör inte ett allternativ då jag har läst att de som har migrän med aura inte ska ta ppiller och så könns det lite onödit ifl snärtan skulle gå bort..... Men somsagt behöver tips å knep hur jag ska överleva mina menstruationer å då varken värme eller tabletter hjälper. Tjej som behöver akut hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.04.2019
Hej,
Jag är ledsen att höra att din mens är så smärtsam och långvarig. Jag förstår att det känns tungt att veta att man har det framför sig varje månad. Du är också i en sån ålder då mensen kan ändra helt av sig själv, så det är svårt att säga hur mycket det beror på medicinerna. Din kropp är ju inte färdigutvecklad ännu så mensen kan ändra rätt mycket ännu de närmaste åren.
Med tanke på att du har migrän med aura så är kanske inte p-piller ett alternativ för dig, precis som du skriver. En barnmorska eller läkare skulle ändå kunna gå igenom vilka andra alternativ som finns.
Angående mensvärken så skulle det vara en idé att tala med en läkare som kunde skriva ut en annan värkmedicin åt dig. Det finns receptbelagda värkmediciner som fungerar bättre på mensvärk än vanliga (Ibumetin och Paracetamol) och de är inte nödvändigtvis "starkare" utan bara annorlunda. Kanske du kan tala med din skolhälsovårdare om saken och hon kan boka en tid till skolläkaren?
Värme och fysisk aktivitet är kanske de saker förutom värkmediciner som hjälper bäst mot smärtan, men fysisk aktivitet känns kanske inte som ett alternativ om man har så ont så man bara kan ligga stilla. Jag tycker helt enkelt att du skall försöka tala med en läkare, börja med att tala med din skolhälsovårdare och se om hon kan hjälpa dig att boka en läkartid. Mensvärk eller långvariga blödningar är ingenting du behöver skämmas över.
Kram
Tessi