Väldigt försenad mens
21.12.2019
Hej
Jag har väldigt oregelbunden mens, men är nu inne på dag 56 i min menscykel och det är längre än det någonsin varit. Min menscykel brukar annars variera kring 38-46 dagar. Jag har haft pms symptom, humörsvängningar och riklig flytning, även lite brunaktig flytning. Har tagit ett graviditetstest som visade negativt. Har fått recept på p-piller just pga min oregelbundna mens, men väntar på att börja ta dem tills min mens börjar. Borde jag ändå börja ta p-pillrena redan fastän jag inte fått min mens? Kan mensen ha hoppat över en månad? Vad kan detta bero på?
Försenad&Förvirrad
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
30.12.2019
Hej,
Det är väldigt vanligt med oregelbunden mens. Bra att du tagit ett graviditetstest! Fortsätt att använda kondom för att reducera risken för graviditet så länge du inte tar p-pillren.
Det är inget farligt att ha oregelbunden mens. Men det kan vara väldigt problematiskt och jobbigt. Jag tycker att du kan börja med dina p-piller nu, men kom ihåg att använda kondom första veckan, skyddet är i kraft först efter 7 dagar från den dagen du börjat. Det är viktigt att du tar ytterligare ett graviditetstest 1 månad efter p-piller start, för att säkerställa att du inte blev gravid tiden innan start. Om det är negativt är det bara att fortsätta som vanligt. Visar det positivt, är det viktigt att du kontaktar en gynekologisk mottagning. Jag tänker att det är bra för dig att börja så snart som möjligt, om du har regelbundet sex som kan göra dig gravid, så du också kan få ett graviditetsskydd snarast möjligast. Om du inte har sex som kan göra dig gravid och/eller om kondomen är ett bra alternativ i väntan på mensen, så rekommenderar jag dig att vänta till mensen kommer och börja då.
Kram!
Malin Wiik-Norrman