Menskopp
03.12.2018
Hej! Jag har hört att menskopp är så Himla bra, stämmer det? Kan man börja använda menskopp direkt efter man har fått första mensen? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2018
Hej,
Visst, menskoppen har väldigt många fördelar. Den är skonsammare mot både miljön, ekonomin och kroppen. Men precis som med allt annat här i världen så passar den inte alla.
Det vanligaste då man får sin första mens är kanske att man börjar med att använda binda. Bindor är bra på så sätt att du lätt kan byta dem, och du kan se och följa med t.ex. hur mycket du blöder. Nackdelen är att många inte känner sig riktigt säkra med dem och är rädda för att läcka. Det kan också kännas obehagligt att gå omkring med någonting som känns vått i trosorna, och huden i underlivet och slemhinnorna kan bli irriterade eftersom bindorna ofta är så plastiga att huden inte kan andas.
Tamponger har den fördelen att de inte läcker så lätt, men de kan vara knepiga att lära sig använda, och de torkar lätt ut slemhinnorna i underlivet. Du kan inte heller sova med tampong eftersom bakterietillväxten efter några timmar blir så hög i en tampong att den måste bytas.
Så nästan alla fördelar som man har med bindor och tamponger har man även med menskopp. Den irriterar inte slemhinnorna (såvida du inte är allergisk mot materialet). Du kan sova med koppen, eftersom den inte behöver tömmas så ofta. Och då man har lärt sig hur den skall sitta i underlivet så är den lätt att ta ut och sätta in. Men det är inte alltid så lätt till en början.
Du kan börja med att sitta på toaletten och försöka sätta in koppen sittande. Veckla ihop koppen och för in den i slidan. Då den väl är inne kommer den att veckla ut sig så att den täpper till slidöppningen inifrån och samlar in blodet. Då du skall tömma koppen så pressar du ihop den mellan fingrarna så att det bryter vakuumet och då är det bara att fiska ut den, tömma den och skölja den och sen lägga in den igen. Det är bra om man kokar koppen mellan varje mens så att den säkert är ren.
Jag tycker absolut att du kan börja använda menskopp direkt, men bli inte stressad om det inte funkar problemfritt från första början. Det blir lättare med tiden men ibland kräver det att man lär känna sin kropp lite för att det skall lyckas. Lycka till!
Kram
Tessi