Migreeni ?
12.12.2017
Hei! Oliko tämä migreeni kohtaus vai mikä:
Noin 1kk sitten sain aamulla toisella oppitunnilla semmoisen niin sanotun kohtauksen mulla sumeni näkö näkökentän ympäriltä ja muilta alueilta noin tunniksi.
Sen jälkeen kun kyseinen näönsumeminen oli loppunut tuli jäätävä pääkipu noin alle tunniksi jonka jälkeen "kohtaus" loppui eikä ole tullut enää tuollaisia "kohtauksia" oli eka kerta.
Tosiaan tuntu siltä että henki lähtee mut en sanonu kellekkää muulle kun kavereille. säikähdin

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi svarar
13.12.2017
Hei,
Kuulostaa tosiaan siltä että kyseessä voisi olla "aurallinen" migreeni. Aurallinen migreeni tarkoittaa sitä että päänsäryn lisäksi esiintyy erilaisia oireita. Usein nämä oireet (aurat) esiintyvät ennen varsinaista migreenikohtausta. Aurat liittyvät usein näköaistiin, esim. näkökenttäpuutokset tai sahalaidat, mutta voivat myös liittyä käsien tai jalkojen puutumiseen tai puheen tuottamisen vaikeuteen. Itse päänsärky voi olla lievä tai kova, minkä takia aurallista migreeniä voi olla vaikea diagnosoida.
Aurallinen migreeni voi olla pelottava kokemus, varsinkin jos ensin esiintyy kummallisia oireita. Jos nämä oireet esiintyvät sinulla uudestaan suosittelen että ottaisit yhteyttä lääkäriin, mutta toisaalta varsinaista hoitoa ei ole. Suositus on että siinä vaiheessa kun tunnistaa auran ottaisi heti särkylääkkeitä jolloin migreenikohtaus jää lievemmäksi. Naisilla aurallinen migreeni voi liittyä kuukautiskiertoon, mutta myös stressi ja unettomuus voivat vaikuttaa.
Hakeudu lääkäriin mikäli oireet tulevat uudestaan, muuten yrität pitää itsestäsi huolta <3
Haleja
Tessi