Minipiller
19.01.2022
Hejsan!
Jag har gått på minipillret Azalia nu i snart 2 år och har inte alls någon mens är det normalt?
Förutom det är min andra fråga hur många timmar går det att ”missa” ta tabletten inann man blir oskyddad då man har sex? Menar om man tar den kl 17:00 men nån annan dag kanske tar det 02:00 blir man oskyddad då? Och isånnafall hur vet jag att jag är gravid då jag inte får någon mens:/
Tacksam för svar:) Minipiller
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
20.01.2022
Hej,
Det är det normala att man INTE har någon mens med Azalia. Så var inte orolig, det är så det fungerar!
Du har 12 timmars glömskemarginal! Det betyder att om du vanligtvis tar tabletten klockan 17, så har du ända fram till 05 på morgonen att ta den, utan att skyddet går ner eller tabletten räknas som glömd. Alltså får det gå 36 timmar mellan 2 tabletter.
Så det du beskrev för mig är inte glömska och ditt skydd har heller inte gått ner.
Men försök ta dem någorlunda i samma tid, detta för att minska risken för mellanblödningar. Hoppar man mycket med tabletterna så kan man få små blödningar som såklart går om men som kan kännas jobbiga.
Kram!
Malin