Mjölkvita flytningar
09.12.2019
Hej, jag har fått mycket mjölkvita flytningar, men de luktar ingenting? Vad kan det bero på? Jag har verkar som typ mensvärk men inte hal tiden dom kommer och går lite under dagarna och håller inte i säg nå länge varje gång.
Jag blöde för ungefär 2-3 veckor sedan men bara några dagar 17 årig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2019
Hej.
Jag undrar om det kan vara din ägglossning som orsakar dina ökade flytningar och känningarna i magen? Om flytningarna är helt flytande, d.v.s. inte innehåller klumpar och du inte har några andra symtom som t.ex. klåda eller sveda så tycker jag att du skall följa med situationen. Om flytningarna däremot är vita och gryniga så kan det vara ett tecken på svampinfektion - mot det kan du köpa mediciner receptfritt på apoteket.
Om du har haft oskyddat sex i något skede och inte har testars för könssjukdomar efter det så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen och be om remisser till test - i all synnerhet om smärtan i magen fortsätter eller förvärras.
Så kort och gott - dina flytningar behöver inte vara ett tecken på att någonting är fel, de kan vara en helt vanlig del av menscykeln, och med tanke på din ålder så är det också rimligt att du kommer att märka att även flytningarnas mängd ändrar beroende på var i cykeln man befinner sig.
Men om dina symtom förvärras eller om du helt enkelt känner att det inte är som det ska så tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen. Det är därför de finns.
Kram
Tessi