Navelsträngen?
11.04.2019
Hejsan, jag har gått runt och undrar på en sak, hur navelsträngen fungerar? Alltså när babyn föds klipps ju den ända som är kopplat till babyn av, men van händer med den andra ändan? Den ända som är då fast i mamman, vart far den? Stoppar man in den tillbaka in i mamman? Eller va? Och då nästa barn föds eller så mamman är gravid igen är det samma valsträng inne i mamman som då letar efter babyns navel och sitter fast där? Då? Eller? Förvirrande och konstigt. Google gav inga svar på det, bara hur de fungerar och sånt bla bla som jag inte undrade över. E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2019
Hej.
Då en kvinna blir gravid så börjar det med att det befruktade ägget fästs vid livmoderväggen, på det stället där ägget fäster börjar moderkakan att bildas. Navelsträngen blir sedan länken mellan moderkakan och babyn. Då babyn föds så behövs ju inte längre navelsträngen eftersom babyn kan andas själv och får näring genom att äta istället för genom blodet.
Då navelsträngen klipps av så sitter den alltså inte längre fast i babyn - men sen sitter fortsättningsvis fast i moderkakan. Ganska snabbt efter förlossningen börjar modekakan lossna från livmoderväggen och då kommer hela paketet ut.
Sedan sker samma sak på nytt nästa gång som kvinnan blir gravid. Så det är med andra ord alltid en helt ny navelsträng.
Kram
Tessi