Oönskade drömmar
07.04.2021
Hej! Jag och min pojkvän har varit tillsammans i över 1,5 år. I januari ryckte han in i militären och skall vara där enda till december. Det känns jobbigt för både mig och honom. Den senaste tiden har jag drömt flera oönskade drömmar. Det är drömmar som handlar om att min pojkvän är otrogen. Varje natt när jag drömmer en sån dröm så vaknar jag i tårar och inser att det endast är en dröm och att det inte händer på riktigt. Jag har väldigt svårt att komma ifrån drömmen, fast jag tänker på något annat roligare så är det som att drömmen skulle fortsätta. Jag vet att min pojkvän aldrig skulle vara otrogen, därför förstår jag inte varför jag drömmer dessa drömmar. Jag drömmer aldrig dessa drömmar när han är hemma på lov, endast när han är borta. Förra veckan drömde jag en sån här dröm tre gånger.

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.04.2021
Hejsan!
Tack för din fråga, förlåt att du väntat en stund på svar! Jag hade skickat din fråga åt en expert, men hen kände inte att det var inom hens område, så jag kommer nu svara på den själv :)
Hoppas att dina mardrömmar har slutat av sig själv vid det här laget, men i så fall kanske svaret hjälper för framtiden!
Mardrömmar är ju som du vet inte farliga i sig själva, men om man har dem ofta så kan de kan göra att man inte känner sig utvilad, vilket i sin tur kan leda till att måendet försämras. Och så är de ju jobbiga att ha, förstås.
Det finns många teorier inom psykologin angående hur man ska tolka drömmar. En sak är de flesta dock överens om – de ska tolkas utgående från individen som drömmer dem. ”Drömlexikon” och sånt ska man alltså ta med en stor nypa salt, och drömmar förutspår inte saker som ska hända. Som du säger – du vet att din pojkvän aldrig skulle vara otrogen!
De flesta mardrömmar tyder i grunden på samma sak: du upplever oro av något slag, och på natten tar den sig i uttryck så här. Det kan röra sig om exempelvis rädslor. Jag känner ju inte dig så jag kan inte säga säkert, men med tanke på att din pojkvän är i det militära och du saknar honom så tänker jag att det kanske har att göra med separationsångest, att det är jobbigt att vara ifrån honom, som i tur kanske triggar andra rädslor som du har någonstans där underliggande (såsom rädslor för att bli övergiven och bortvald, vilket drömmen kanske tar upp symboliskt genom otrohet). Dina rationella tankar vet att det här inte är något som du på riktigt behöver vara rädd för, men några underliggande osäkerheter gällande relationer kanske blir triggade av det att du just nu är ifrån din kille så mycket, och det gör att temat kommer upp i dina drömmar. Det handlar alltså mera om dig än om er relation.
Det här är som sagt bara en teori jag ger utgående från min erfarenhet av att ha jobbat med drömmar, och det lilla vi gick genom det i min utbildning :) Som sagt så måste du själv fundera om det kan ligga nåt i det här, jag kan inte säga säkert för dig.
Du måste inte veta varför du drömmer som du gör för att kunna slippa drömmarna, men det kan hjälpa, eftersom du när du är medveten se drömmarna som en signal till vad du borde försöka jobba på att stärka i ditt vakna liv. Att skriva ner drömmarna och fundera på känslorna kring dem kan vara ett sätt att försöka komma närmare dig själv.
Vi kan ta ett exempel: Någon drömmer upprepade gånger att hen faller ner för ett stup och försöker greppa tag i saker på bergsväggen men inte lyckas. I vaket tillstånd kommer personen på att det här kan ha att göra med att hen inte känner kontroll över sitt liv, och då kan hen jobba med den känslan genom att exempelvis använda sin kalender bättre, göra mera strukturer, och göra mindfulness-övningar.
Hur man mår överlag spelar roll för våra drömmar. Om man går till sängs med oroliga, stressade eller negativa tankar så kan det också spela roll för vad vi drömmer. Som förslag på vad du kan göra på den punkten så prova skriva en kort tacksamhetsdagbok innan du går och lägger dig (skriv ner typ 3-5 saker som du är tacksam för), eller meditera en stund exempelvis med någon youtube-video som använder ”positive affirmations” i sängen innan du ska sova. Du kan också prova säga till dig själv på skarpen innan du går och lägger dig – ”I natt ska jag inte drömma mardrömmar. I natt ska jag drömma fina drömmar.” Det här kan kännas lite dumt, men för vissa så funkar det, så det är värt att testas.
Det finns också undersökningar som visat att om man äter mycket sent på kvällen så kan det bidra till vildare drömmar eftersom ämnesomsättningen gör hjärnan mera aktiv. Så det kanske tåls att tänkas på, att inte ta sitt kvällsmål just precis innan man går och lägger sig, utan en stund före.
Du säger att du har svårt att komma dig från drömmen när du vaknar. Jag kan förstå att det känns jobbigt, eftersom drömmar som den här kan trigga många underliggande rädslor och oro. För att lyckas förankra dig själv i verkligheten igen, påminn dig själv om att du är trygg (prova tänk ”jag är trygg” några gånger om), ta några djuuuupa andetag och lyssna på din andning, se dig runt i rummet, och om det känns bra så kan du ge dig själv en kram eller krama en kudde eller ett mjukisdjur. Fast du är vuxen nu så är det absolut inget fel på att sova med ett mjukisdjur, de kan vara jättebra för lite extra trygghet speciellt såna här gånger.
Lycka till!
Kram, Kix