Oroliig
05.10.2018
Hej! Är det så att man kan bli gravid utan samlag? Har inte änns en pojkvän. Men det känns som att nedre delen av magen är lite större, eller är den kanske bara svullen. Har gått och tänkt på detta länge Vet inte

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2018
Hej.
Nej, om du inte har haft sex så kan du inte vara gravid. Så enkelt är det.
Det enda undantaget är om det skulle ha gjorts nån form av konstgjord befruktning på dig, men det skulle du nog veta om isåfall, för det är inget som sker i "misstag". Du kan inte bli gravid genom att sitta på en toalett eller torka dig med t.ex. en handduk som det finns sperma på.
Det att din mage är svullen beror högst antagligen på någonting annat, t.ex. någonting du ätit.
Kram
Tessi