P-piller och små bröst
03.12.2018
Hej! Jag vill börja andvända p-piller för att jag tycker jag har små bröst och hört att de blir större pga östogen osv. Min mens är oftast 5 dagar men det är en kraftig blödning och jag kan ha värkar ibland, vill ochså andvända på grund av det. Va ska jag göra? Ja vill ju lixon ha större bröst. Och isf hur ska jag säga att jag vill ha p-piller till min mamma? Jag har pojkvän och hon har sakt att vi kan prata och att hon ”stöttar” mig ifall jag vill ha p-piller. Hjälp vad ska jag göra?!
-En osäker flicka
Flicka14

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2018
Hej.
Det är tyvärr inte mycket man kan göra för att påverka storleken på sina bröst. Ibland kan de precis som du säger tyckas bli lite större då man äter p-piller, men det är nog inte så enkelt som att det alltid skulle bero på p-pillren. I de flesta fall hänger det nog mer ihop med pubertetsutvecklingen och att brösten i största allmänhet är större då man är 17 år än då man är t.ex. 14 år. Bröstens storlek påverkas med andra ord mer av kroppsvikten och pubertetsutvecklingen än av p-piller.
Om du vill börja med p-piller så kan du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun. Men eftersom din mamma har sagt att ni kan tala om saker och att hon stöttar dig så tycker jag att du kan börja med att prata med henne om saken. Hon vet ju vilken ålder du är i så jag tror inte att hon kommer att bli arg eller förvånad över att du tar upp saken. Så börja med att snacka med mamma så kan ni sedan boka en tid till dig. P-pillren kommer sannolikt att göra att du blöder mindre och har mindre ont.
Kram
Tessi