P-ringg
20.03.2021
Hej! Hur upptäcker man (utan att testa sig) om man är gravid när man använder p-ring. Kan man mens få mens som vanligt när man har p-ring även om man är gravid? ?????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2021
Hej,
Om du använder din p-ring så som det är meningen att den skall användas (tre veckor med ring - en vecka utan - sedan byte) så finns det ingen anledning att tro att det inte skulle fungera. P-ringen är ett alldeles säkert skydd mot graviditet.
Det normala OM man är gravid är att mensen upphör. Det är trots allt väldigt ovanligt att man skulle ha mens varje månad i samma omfattning som tidigare om man var gravid. Andra symtom på att man är gravid brukar vara att brösten blir väldigt ömma - vilket inte "går över" på samma sätt som det gör normalt under menscykeln. Vissa börjar känna av illamående och upplever att de är tröttare än normalt.
Om din mens inte skulle komma - och du vet att du har använt ringarna precis som du borde så skall du testa dig. Om du vet att du har fuskat med ringarna och glömt att lägga in en ny eller glömt att byta så skall du också testa dig. Men som sagt - om ringarna har varit inne precis den tid de borde och du sedan har haft din paus och bytt till en ny enligt föreskrifterna så behöver du inte oroa dig. Ringarna är helt säkra så länge de används rätt.
Kram,
Tessi