Panikattack?
20.01.2022
Hej!
Jag upplevde första gången i november under en hockeymatch att det började kännas som att jag inte kunde fokusera ögonen på något speciellt, typ som när man stirrat länge på datorn/ blir åksjuk och det kändes typ svajigt/yrt trots att jag satt detta skapade då obehaglighetskänslor och jag kände att jag vill åka därifrån men vågande inte stiga upp före matchen var färdig ifall jag skulle svimma, var detta en panikattack eller något annat? Frågor

Ungdomsinformatör Kix svarar
26.01.2022
Hejsan!
Det du beskriver KAN vara någon typ av ångestattack, speciellt med tanke på de obehagliga känslorna plus att du vill bort därifrån. MEN det finns också annat som kan ge liknande symptom, så jag skulle rådgöra dig att uppsöka hälsovård bara så de kan ta en del tester och utesluta något fysiskt. Om de sen inte hittar något fysiskt och problemet kvarstår så kan du prova att behandla det såsom om det var ångest, och prata om även det med någon sakkunnig. Det låter ganska jobbigt det du beskriver, så det vore bra att du får hjälp med det så fort som möjligt, så det slutar hända :)
Stress är också en rätt vanlig bov i dramat för yrsel, så du kan fundera på om det finns något sätt att ta ner på stressnivåerna i ditt liv. Kort förklarat: När man är utsatt för långvarig stress så finns det ett område i hjärnan som till sist inte orkar bryta ner stresskemikalierna mera. Då åker de kemikalierna bara runt i kroppen, och det området i hjärnan tar en tillfällig liten skada, som också kan påverka balanscentret så att man får plötslig yrsel. Då måste man ta ett steg tillbaka från stressen och låta området återhämta sig.
Det är jättebra att du också lagt märke till att detta sker bara under vissa skeden av månaden, det kan du också ta upp när du besöker vården, det är en detalj som kan ge mera insikt. Hormonerna i kroppen så kan ju ändra ganska mycket hos en kvinna beroende på vilken tid på månaden det är, vilket kan påverka ”hela systemet” så att säga.
Jag hoppas det löser sig snart!
Kram, Kix