Paranoid ?
21.11.2020
Hej.
För ca ett år sen när jag runkade så kikade min mamma in genom dörren för o veta vad jag gjorde i toaletten. Hon sa till mig därefter ”jag vet vad du gör i toan” (alltså runkar). Sen dess så har jag, när jag runkar i toan, haft det släckt och när jag går in i duschen o ska runka vidare så drar jag för duschdraperiet så hon inte ska se om jag runkar. Jag började idag tänka efter om det som jag gör är som när paranoia ? Erik

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2020
Hej,
Jag tycker inte att det låter som paranoia, även om jag inte heller tycker att det är nödvändigt att du släcker lampan.
Det är ganska självklart att det upplevs genant att bli "påkommen" med att runka - även om det är helt normalt och du inte gjorde någonting fel. Att onanera är ett bra sätt att lära känna sin egen kropp och få utlopp för sin lust. Men det är också en väldigt privat sak - och därför blir det lätt pinsamt om man blir ertappad då man håller på med det.
Jag är inte säker på om din mamma menade att det var någonting fel med det du gjorde eller om hon helt enkelt också blev överraskad och generad. Hur som helst så är det ingenting förbjudet i det du gör så det är bara att fortsätta. Men det naturliga då man går på toaletten eller i duschen är att man låser dörren - och om det inte finns något lås så har man nog rätt att förvänta sig att andra respekterar att man vill vara ifred på toaletten och inte kommer in.
Så nej, jag tror inte att det rör sig om paranoia utan en ganska naturlig följd av att man blivit ertappad och generad. Antingen fortsätter du att göra det med lampan släckt, eller så låter du lampan vara tänd och litar på att din familj respekterar ditt privatliv tillräckligt för att inte komma in då du är på toaletten.
Kram
Tessi