Piercing
06.01.2022
Hej! Min piercingr sned, en kompis skulle krama mig i h komm i mot den å nu e den sne å ja får int den rak. En helix piercing, den e sne mot vä sida riktat mot öron väcke Piercing

Ungdomsinformatör Kix svarar
11.01.2022
Hejsan!
Beklagar, det måste ha gjort ont när det ryckte i piercingen. Tyvärr kan jag inte säga så jättemycket om saken utan att själv ha sett piercingen. Till exempel om det är smycket som blivit snett eller om hela piercingen har dragits snett. Det kan också vara svullnad från det irriterade området som gör att den ser sned ut, och att den kommer se rakare ut igen när svullnaden lägger sig.
Om den ännu idag ser sned ut så skulle jag rekommendera dig att du söker dig till en professionell piercingsstudio som kan se på den.
Tills vidare så sov inte på örat, ifall piercingen hamnat lite snett och ifall staven är för lång så kan du råka trycka den ännu snedare om du sover på den.
Ta också hand om piercingen med att göra saltvattensköljningar helst både morgon och kväll. Det lugnar området. Gör det så länge som piercingen känns irriterad, och gärna lite till. Saltvattensköljningar gör du så här:
Koka upp två deciliter vatten och blanda i en fjärdedels tesked (obs! Tesked, inte matsked) havssalt. Det ska vara just havssalt, och inte gruvsalt/bordssalt. Saltet ska inte heller innehålla jod. Lägg lösningen i nåt litet glas av nåt slag, och när vätskan är varm (men inte så du bränner dig) så kan du doppa hela örat (eller iaf piercingbiten av örat) ner i vätskan. Det här neutraliserar PH, tar ner svullnad, och drar ut bakterier. Sitt så i några minuter, gärna runt 10 minuter om du bara har tid/ork, men en kortare tid hjälper nog det också. Ifall du har svårt att få glas-tricket att funka så kan du också blötlägga någon typ av papper eller rent tyg i vattnet och hålla kring piercingen med det, men i min mening funkar det bäst att få ner hela området i vätskan. Torka sen torrt, för bakterier gror där det är fuktigt.
Ifall området är väldigt svullet kan du också ta en burana eller en ibumax mot det.
Lycka till!
Mvh, Kix
(innan jag började jobba på Decibel jobbade jag i flera år som piercare vid Fist of Needles)