Platta/små bröst
07.07.2020
Hej! Kommer jag kunna få barn fast jag har väldigt små, platta bröst? Vet inte om dom växt klart än, är 17 år och gillar att röra på mig ganska ofta. Men kommer brösten kunna producera mjölk sen ifall jag blir gravid när de är så här små? (Jag antar att ni fattar ungefär storlek när jag säger att de är platta;)) Platta tjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.07.2020
Hej,
Jag kan kanske lugna dig med att konstatera att bröstens storlek inte har någonting alls att göra med förmågan att producera mjölk. Bröstens storlek beror på hur mycket fettvävnad det finns i dem, medan antalet mjölkkörtlar är en helt annan sak och helt oberoende av storleken.
I vissa fall kan det t.o.m. vara en fördel att brösten är små då man skall amma, eftersom man kan ha lättare att styra babyn till bröstvårtan. Men naturen har nog sett till att man skall kunna amma oavsett bröstens storlek.
Det är möjligt att dina bröst kommer att förändras ännu, dels eftersom du inte nödvändigtvis är färdig med pubertetsförändringarna och dels för att brösten fortsätter att förändras mer eller mindre hela livet. Oroa dig inte. De är helt perfekta.
Kram
Tessi