preventivmedel
29.09.2020
funderar på att skaffa endera p-stav eller en hormonspiral. kan ni berätta biverkningar av dom både och vilket som skulle vara mer värt då jag skulle skaffa emot mensvärk snarare än graviditet. Också, kostar det och isåfall hur mycket? år 16 och går gymnasie ifall det har betydelse 16

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2020
Hej,
I den kommun du bor har du rätt till gratis preventivmedel , så kostnaden behöver du inte fundera på alls på de närmaste 5 åren.
Alla preventivmedel har för- och nackdelar, och alltid kan man inte på förhand veta exakt hur det kommer att påverka en. Ett preventivmedel som passar en person perfekt kanske inte alls känns rätt för en annan.
Fördelen med p-staven är att den sitter inne i tre år, och under den tiden behöver man inte fundera på risken för graviditet eftersom p-staven är väldigt säker. P-staven innehållet bara ett hormon (gestagen) och det utsöndras i jämn takt. Problemet med p-staven kan vara att blödningarna i början är oregelbundna, men kan få sämre hy och huvudvärk. Oftast brukar biverkningarna gå över inom de första 3 månaderna, men om du redan har haft problem med mensvärk och/eller krångliga blödningar så kan det vara svårt att veta hur du påverkas av en p-stav.
Då skulle eventuellt hormonspiralen vara ett bättre alternativ eftersom den innehåller två hormoner. Visst kan man ha oregelbundna blödningar i början även med spiralen, men för ganska många som har spiral upphör blödningarna helt och man brukar få mindre mensvärk.
Med båda dessa preventivmedel måste du komma ihåg att skydda dig på ett annat sätt mot könssjukdomar. Jag föreslår att du ringer till preventivmottagningen i din kommun och bokar en tid. Så kan ni ännu där tillsammans gå igenom vilka alternativ som finns.
Kram
Tessi