Problem med naveln
19.12.2022
Hej, jag har under de senaste två månaderna lagt märke till att det ibland kommer illaluktande ”vätska” ur min navel. När jag märkt det har jag duschat och lägger märke till att alltid skölja naveln då jag duschar, men det har blivit ett återkommande problem. Det luktar så illa och kan även lämna märken på mina byxor som kommer upp till naveln. Är detta något farligt eller är det normalt? Naveln

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.12.2022
Hej,
Naveln är förstås ett ställe där det är förhållandevis "smutsigt" och om man har något litet sår eller liknande där så kan bakterietillväxten bli större och då kan det uppstå obehaglig lukt, men eftersom du skriver att du försökt tvätta rent och att det är återkommande så tycker jag att du skall börja med att gå till din skolhälsovårdare eftersom det inte låter helt normalt att det kommer vätska ur naveln, i all synnerhet inte om det inte finns något synligt sår.
Vid behov kan skolhälsovårdaren boka en tid vidare till skolläkaren eller uppmana dig att boka en tid till hvc. Men börja vid skolhälsovårdaren så får hen ta sig en titt.
Kram,
Tessi