Problem med testosteron
26.10.2020
Är 15 och har haft problem med hormon i 6 månader snart. Hände efter att i april när jag var 14 då skulle jag o en kompis spela hela natten fast det sket sig o jag gick o la mig vid 7 på morgonen. Vakna upp utan morgonstånd och hade ingen lust att göra något sexuellt vilket jag alltid brukade ha lust att göra. Har varit såhär i snart 6 månader. Har googlat o gjort lite research men inget har funkat än så länge. f1racerrr

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2020
Hej,
Jag tror uppriktigt inte att du behöver vara orolig. Det att du vakar en natt kan omöjligt "förstöra" din testosteronproduktion. Det finns ju massor av människor som jobbar natt eller som av olika anledningar vakar dygnet runt nån gång och om det skulle orsaka någon akut påverkan på deras förmåga till stånd eller sexualdrift så skulle man nog veta om det.
Mitt bästa råd är att du skall sluta oroa dig över saken. Om du tidigare har haft sexlust så kommer den nog att komma tillbaka - men sexlusten är inte någonting som konstant hålls på samma nivå. Lusten och driften lever hela tiden och påverkas förvisso av allting vi gör - men du kan omöjligt ha tagit död på den bara för att du vakade en natt. Däremot är en av de vanligaste anledningarna till minskad sexlust att man stressar. Så ge helt enkelt dig själv lugn och ro. Låt din kropp själv bestämma. Det är inte ett självändamål att känna sig kåt.
Bara för att du inte har morgonstånd då du vaknar betyder inte heller nödvändigtvis att du inte skulle ha det under natten då du sover, och själva morgonståndet har inte speciellt mycket att göra med sex, det är mer kroppens sätt att testa systemet medan man sover. Och även här är stress en negativ sak.
Om då på något annat sätt skulle uppleva att någonting är på tok med din testosteronproduktion (vilket är svårt att avgöra ännu eftersom du är så ung). Men om du t.ex. inte märker av några pubertetsförändringar alls i kroppen inom det närmaste året så kan du vända dig till din skolhälsovårdare som kan boka en tid till skolläkaren. Men jag tror att du först och främst skall slappna av och lyssna på din kropp.
Kram
Tessi