Problem med testosteron
27.06.2021
Hej! Jag är 17 och ett halvt år och har problem med min testoseron nivå.
Gick och la mig rätt så sent en kväll förra månaden och vaknade upp utan morgonstånd och märkte att testosteronen hade dött ut helt och hållet. Nivåerna hade sjunkit totallt. Det var varit såhär sedan slutet av April och det har fortfarande inte blivit normallt än? Vad ska man göra? Timhernandez

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2021
Hej,
Jag kan givetvis inte uttala mig om din testosteronnivå eftersom jag inte har sett några testresultat på det, men det jag med säkerhet kan säga är att din testosteronnivå inte kan ha "dött ut helt och hållet" bara för att vakat en natt. Det är helt enkelt inte så det fungerar. Alla killar har inte morgonstånd alla dagar då de vaknar, och det betyder inte att någonting behöver vara "fel" för att man inte har det. Jag tror sannolikt att din stress över saken påverkar det mer än din testosteronnivå.
Om du är orolig över ditt testosteron så kan du diskutera saken med en läkare, men om det verkligen skulle vara så att produktionen slutar helt och håller för att man vakar en natt så skulle det inte finnas några fertila vuxna män överhuvudtaget.
Kram,
Tessi