Pungkula ändrar storlek
03.10.2019
Tja!
Har nyss fyllt 14 år och har varit i puberteten sedan jag var 12.
Låg i sängen idag och märkte att min högra pungkula kändes riktigt liten. Jag gick in på toan för att kolla ifall något vad fel fast då så kom den tillbaka till sin normal storlek.
Beror det här på hur jag ligger eller temperatur eller något liknande? flame2k

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.10.2019
Hej.
Själva pungkulan ändrar nog inte storlek beroende på temperaturen, medan pungen nog gör det. Hela poängen med pungen är att huden kan dra ihop sig eller slappna av så att testiklarna håller sin optimala temperatur hela tiden. Då det är kallt (t.ex. då du simmar i kallt vatten) drar huden ihop sig så att testiklarna kommer närmare kroppen och därmed får det varmare, och sitter du i bastun så blir pungen mer elastisk för att testiklarna skall komma längre ifrån kroppen och därmed få det lite svalare.
Men det kan tänkas att pungkulorna kändes annorlunda eftersom du låg ner, pungkulorna har ju lite utrymme att röra sig på så eventuellt smet den helt enkelt undan din beröring.
Oroa dig inte, eftersom pungkulan kändes normal då du steg upp så tror jag inte att någonting är fel.
Kram
Tessi