seksuaalineuvojaksi opiskelu
05.03.2017
Moi. Luen innolla palstaanne, koska olen kiinnostunut näistä asioista. Silmiini osui yksi lause, joka koski seksuaalineuvojaksi opiskelua. "Jokainen seksuaalineuvonnan koulutuksen läpi käyvä opiskelija, tutustuu omaan seksuaalisuuteensa opintojen aikana". Tarkoittaako tuo edellinen lause, että seksuaalineuvonnan koulutukseen kuuluu harrastaa itsetyydytystä? Vai tarkoittaako se peräti sitä, että olisi suotavaa harrastaa seksiä kumppanin kanssa?

Seksuaalineuvoja ja nuorisotyöntekijä Pirjo/LOPETT svarar
10.03.2017
Hei, Kiitos kysymyksestä. hyvä että kysyt uudestaan jos lukemasi vastaus herätti kysymyksiä.
Vastauksen alkuun laitan Maailman terveysjärjestön WHO:n määritelmän seksuaalisuudesta joka on mielestäni erittäin hyvin jäsennelty käsittämään sen koko kirjossaan, eikä vaan kapeana osana seksin tai itsetyydytyksen harjoittamisena.
"Seksuaalisuus on keskeinen osa ihmisyyttä kaikissa elämän vaiheissa ja se käsittää sukupuolen, sukupuoli- identiteetin ja sukupuoliroolit, seksuaalisen suuntautumisen, erotiikan, mielihyvän, seksuaaliset suhteet ja lisääntymisen. Seksuaalisia kokemuksia ja seksuaalisuuden ilmenemismuotoja ovat ajatukset, fantasia, halut, uskomukset, asenteet, käyttäytyminen, seksuaalisuuden harjoittaminen, roolit ja suhteet. Vaikka seksuaalisuus voi pitää sisällään kaikki nämä ulottuvuudet, ihminen ei aina koe tai ilmennä niitä kaikkia. Biologiset, psykologiset, sosiaaliset, taloudelliset, poliittiset, eettiset, lailliset, historialliset, uskonnolliset ja hengelliset tekijät vaikuttavat vuorovaikutuksessa seksuaalisuuteen".
Seksuaalineuvojan koulutuksen yhtenä osana on juuri näiden asioiden pohtiminen omalta osaltaan. Seksuaalineuvojan oman seksuaalisuuden kohtaamisella tarkoitetaan että, opiskelija tutustuu ja pohtii omia seksuaalisuuteen liittyviä tunteita, arvoja, normeja, asenteita ja uskomuksia.
Jokaisella meistä suhtautuminen seksuaalisuuteen ohjautuu jo lapsuudesta siitä, mikä on koettu luvalliseksi, miellyttäväksi ja nautittavaksi ja mikä on muodostunut ahdistavaksi, kielletyksi, pelottavaksi tai hävettäväksi.
Tutustuminen omiin käsityksiin ja suhtautumiseen näihin asioihin auttaa muodostamaan ammatti-identiteetin johon lisäksi tulee opittu teoreettinen seksologian perusta.
Ystävällisin terveisin Pirjo Nylund, seksuaalineuvoja, nuorisotyöntekijä