Sex
15.12.2018
Hejhej decibel. Jag är 11 år gammal och hade sex för första gången. Min kropp är väldigt långt utvecklad, har mens, har ganska stora bröst, och är jätte lång! När de häller sexet så hade jag sex med en i min skola och jag tycker jag var redo att ha sex!! MEN ska jag berätta för min mamma? Hon har berättat för mig att hon var också 11 när hon hade sex första gången men att hon ångrar det jätte mycket å önskar att hon inte haft sex. Så nu är jag jätte rädd att hon ska bli arg på mig för att jag också gjorde samma ”misstag”

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2018
Hej.
Jag tycker att du är för ung för att ha sex med en annan person. Det handlar om mycket mer än hur stora bröst man har om man är redo för sex eller inte. Att ha sex med en annan person är någonting som kräver att man är mogen också psykiskt, eftersom det är ett stort ansvar. Och rent lagligt så är det ganska länge ännu tills lagen anser att du är mogen att fatta det beslutet - oavsett vad du själv tycker.
Du skriver ingenting alls om huruvida ni skyddade er eller inte, vilket jag verkligen hoppas att ni gjorde. Att skydda sig själv och sin partner är bara en liten, men ändå en viktig del av det ansvar jag just skrev om.
Huruvida du vill berätta för din mamma eller inte är upp till dig. Jag tycker att det skulle vara bra om du gjorde det, så att ni fick tala igenom saken. Hon har ingen anledning att bli arg på dig för det. Det verkar som att ni har en bra relation (du och din mamma) och jag hoppas att hon skulle få dig att förstå att du inte behöver ha sex på länge ännu, eftersom du ännu är ett barn - och sex är någonting som hör till vuxna. Du kommer att hinna ha sex då du blir äldre, men på den fronten lönar det sig inte att ha för bråttom. Risken är stor att det blir precis som för din mamma - att man inte mår bra av det och ångrar sig efteråt.
Jag hoppas att du tar hand om dig själv, och talar med någon om det som har hänt. Antingen din mamma, eller en kurator/hälsovårdare på din skola.
Många kramar
Tessi