Sjuk på något sätt
23.07.2020
Hej! Förra veckan började jag känna mig dålig. Jag kunde inte sova fast jag är jättetrött och hade hela tiden varmt men inte febe eller snuva! Det är lite bättre nu. Mina muskler är också jättesjuka och jag kan inte böja min arm. Känner mig lite dizzy som om jag skulle vara full? Det påminner om när man druckit för mycket och allt känns lite drömaktigt. Är inte riktigt skarp. Plötsligt kom jag ex inte ihåg hur jag gör saker o.s.v.
Det har varit ganska varmt ute och jag har jobbat mycket ute på mitt sommarjobb. Om kvällarna har jag chillat med mina syskon vi har ex. simmat och spelat fotis och åkt motocross en gång. Kan jag ha blivit sjuk av det på något sätt? Min syrra sa jag kanske fått solöverdos. Jag vet inte. Det e ju ändå över en vecka jag mått så här så jag är rädd. Och nu är det mulet. Jag jobbar varje dag och vill bli frisk! Är verkligenjättetacksam om jag får hjälp och tips. 360

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.07.2020
Hej,
På basen av det du skriver så har du varit väldigt aktiv, och precis som du skriver så har det varit ganska varmt där du har befunnit dig, så jag tror också att det kan ha att göra med att du fysiskt ansträngt dig väldigt mycket.
Det man måste komma ihåg då man jobbar fysiskt, och är ute och rör på sig hela tiden är att äta och dricka tillräckligt. Speciellt då solen lyser och man svettas mer är det också viktigt att man får i sig tillräckligt mycket salt, annars kan man känna sig dåsig och få just overklighetskänslor och ömhet i kroppen. Problemet är kanske att då det är väldigt varmt så känner man inte nödvändigtvis av hunger på samma sätt, så ibland kan man måsta "tvinga sig själv" att äta fast man inte är så sugen.
Och det är klart att man kan drabbas av olika infektioner även på sommaren. Alltid leder det inte till snuva eller hosta utan man kan känna sig trött och slut i största allmänhet. Jag vet att det låter tråkigt men jag tror att du borde försöka sätta upp ett schema för dig själv, så att du äter och sover på ungefär samma tid varje dag, då är det lättare för din kropp att veta hur den skall förbruka energin. Och så mycket som du förbrukar just nu så borde du antagligen äta lite mer än du gör i normala fall. Det behöver inte vara frågan om så mycket, men kanske ett mellanmål till om dagen så länge du anstränger dig på detta sätt.
Men om det inte känns bättre efter veckoslutet så tycker jag inte heller att du skall tveka att ta kontakt med hälsocentralen och diskutera iaf med en sjukskötare.
Ta hand om dig!
Kram
Tessi