Adhd??
20.11.2017
Hej! Jag tror jag har adhd? Jag är alltid rastlös, på ett aggressivt sätt och folk blir jätte störda på det. Jag blir oxå jätte arg alltså typ ragear när något int går på mitt sätt ex om ja har plaberat något å de ställer in så blir ja arg å gråter å säger massa utan att tänka före. Jag har jättesvårt å vänta på min tur i både spel å samtal så de blir alltid att jag säger ut svaret eller påbörjar min tur före de ens e min tur. Ska jag börja på utredning? hur ska jag göra de? vet inte ti vem jag ska vända mig men vill få de utrett snabbt så jag vet vad de e fö fel på mig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.11.2017
Hej!
Det är stört omöjligt för oss att veta ifall du har adhd eller inte, det går ju liksom inte att avgöra via datorkabeln ;). För att ta reda på det behöver man genomgå en ganska omfattande utredning med intervjuer av dig (hur du själv uppfattar tex ditt humör) och där allt från hemsituationer till lärares uppfattning om en utreds. Det räcker exempelvis inte med att egen mamma tolkar ens beteende som adhd-liknande, utan det behöver synas i många olika sociala situationer. Genom en utredning försöker man bland annat ta reda på om det verkligen är koncentrationssvårigheter man har eller om det är andra saker som ger en svårigheter, som självkontroll, personliga egenskaper, humörsvängningar kopplat till pubertetsutvecklingen eller om det mer handlar om reaktioner på andra saker, som exempelvis psykisk ohälsa.
I de flesta kommuner är det skolpsykologen som utför själva utredningen, oftast på remiss från eller ombett av exempelvis speciallärare eller kurator. Så mitt förslag är att du går till kuratorn först och funderar med hen om dina bekymmer för ditt humör, din rastlöshet och aggressivitet. Råkar din kommun/stad höra till de som inte har någon egen skolpsykolog så finns det psykologer vid kommunen, tex HVC eller familjerådgivningen, som kan utföra utredningen. Det är bra att ha mamma eller annan vårdnadshavare med sig, som både kan ge stöd och hålla koll på både bregrepp och ord och på tider och papper hit och dit.
Om du redan har exempelvis gått till psykolog eller terapeut eller något, så lönar det sig att koppla in den personen i utredningen, eftersom den kan ha bra insikter och tillägg som kan hjälpa att precisera vilken typ av stöd du kommer att behöva i så fall. Det är ju tex inte sagt att du genast kommer att medicineras för adhd även om det visar sig att du har det, eftersom det finns många andra saker som man kan göra för att underlätta din vardag.
Hoppas det oavsett känns bättre snart <3
Kram, Liselott