Ångest hela tiden
03.08.2022
Hej! Jag har haft ångest hela sommaren seriöst, jag har så mycket ångest så att jag mår illa. Vet inte varför jag har så mycket ångest. Jag orkar inte göra något heller, varit med vänner bara cirka 3 gr detta sommarlov. Resten av sommarlovet har jag varit hemma för att jag har så mycket ångest. Provat mycket mycket så att ångesten ska släppa men inget hjälper förutom att gå å simma i kallt kallt vatten. Skolan börjar snart och e rädd att jag har lika mycket ångest.
Jag äter hälsosamt, jag motionerar 1h per dag och sover minst 8h men ändo så har jag så fruktansvärt mycket ångest. Jag vaknar också mycket på natten

Ungdomsinformatör Kix svarar
16.08.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Ursäkta att du fått vänta en stund på svar, men vi och våra experter har haft semestrar ganska i zick-zack här så det har påverkat svarandet. Hoppas du ändå hittar tillbaka hit till ditt svar!
Ledsen att höra att du haft så mycket ångest, det drar mycket energi ur en och kan vara väldigt jobbigt.
Ångest i sig är en naturlig känsla som vi alla har. Den finns egentligen till för vår överlevnads skull – att vi ska vilja ta oss bort från potentiellt farliga situationer, till trygga situationer. När man har ångest så reagerar hela nervsystemet och kroppen på det. Det är antagligen därför det fungerar för dig att ta kallbad, för att det lugnar ditt nervsystem. En annan sak som kan lugna så är meditation, exempelvis ledda body scans från youtube.
Som sagt så alla har vi en viss mån ångest – men problemet blir när detta larmsystem ”hakar upp sig” så att vi får ångest också i såna situationer som egentligen inte är farliga. Det är då det blir riktigt jobbigt, såsom det har blivit för dig.
Såna gånger behövs ofta professionell hjälp för att bryta den onda cirkeln, eller eventuellt medicinering ifall det inte släpper. Det är absolut ingenting att skämmas över att söka hjälp för såna här problem! Vi har ett system för att man inte ska behöva kämpa med sånt här på egen hand, den psykiska hälsan är lika viktig att vårda som den fysiska. :) De människor som jobbar med klienter med ångest så har också mera verktyg de kan lära en att använda för att minska ångesten, eller stoppa den innan den blir riktigt jobbig. Ju tidigare man söker hjälp, desto snabbare går det att göra något åt situationen.
Kanske du har börjat skolan nu redan? Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med din kurator eller skolhälsovårdare för att berätta hur du känner. Ifall det känns för jobbigt att berätta, så kan du också bara visa den här frågan som du skrev.
Om du inte känner att du vill vända dig till någon inom skolväsendet så går det också att boka en tid direkt till din lokala hälsostation. Kanske kan du ta dina föräldrar till hjälp när du ska boka tiden? Eller ett äldre syskon? :)
Jättebra att du försöker hålla rutiner med sömn, mat och motion. Fortsätt med det!
Hoppas det blir bättre snart.
Kram, Kix