Antidepressiva
26.09.2021
Hej,
För något år sen fick jag Seronil 20mg utskrivet. Kort efter att jag börjat ta medicinen förlorade jag kontakten till mina vårdare och jag sökte aldrig efter nya. Cirka fem månader senare höjde jag själv dosen på en dag till 40mg, vilket jag hade fått lov att göra när jag ännu hade min vårdkontakt. Cirka fyra månader senare årkade jag inte med pillrena och slutade på en dag att ta medicinen. Jag fick bieffekten att svettas på nätterna, även om det var vinter och jag hade öppet fönster.
Nu något år senare hittade jag mina piller som fortfarande är i kraft och började ta 20mg. Jag har tagit dem i två-tre veckor men har redan börjat svettas om nätterna. Varför?
Kan självmedicinering av antidepressiva vara farligt på något sätt?
Jag måste ju tillägga att jag vet att självmedicinering kanske inte är den smartaste idén, men jag har besökt många vårdare och ingen har kunnat hjälpa mig. 20mg

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2021
Hej,
Det är en förhållandevis vanlig biverkning av Seronil att man svettas, så ungefär 1 av 10 som använder medicinen upplever det.
Precis som du skriver så är det kanske inte den bästa tänkbara lösningen att självmedicinera, trots att det ju är en läkare som har skrivit ut dem från början. Problemet är kanske främst det att man kan uppleva en försämring i sitt mående då man börjar med medicinerna och då skulle det vara bra om man hade en vårdkontakt så att någon utomstående kunde följa med hur du mår. Medicinerna i sig kan vara till god hjälp då man kämpar mot psykiskt illamående av olika slag men bäst fungerar de i kombination med terapi, så jag tycker att du skall försöka återupprätta en vårdkontakt någonstans.
Jag vet att det kan kännas frustrerande att träffa olika personer inom vården och uppleva att man inte får den hjälp man skulle behöva, men mitt råd är att söka vidare trots att det kan kännas tröstlöst. För det finns hjälp att få. Börja med att kontakta HVC och höra efter om en tid till psykolog eller liknande. Om inte annat så för att ditt recept på medicinerna sannolikt är gammalt så det borde antagligen förnyas.
Kram,
Tessi