Arg ibland
08.09.2021
Hej! Jag är en kille på 15 år. Jag brukar vara arg ibland, till och med så arg så jag har tagit en hammare och slagit hål i min vägg. En gång gick det så långt att jag tog hammaren och slog till mon bror allt vad jag kunde (han hamnade in till sjukhuset). Ångrar det jag gjorde men han förlät mig och min familj med. Men jag fick skäll. Jag kunde inte liksom hålla mig, det bara hände. Har jag något slags problem, eller borde jag kontakta nån? En arg kille

Ungdomsinformatör Kix svarar
09.09.2021
Hej.
Om man känner att man har problem med sin aggression så finns det absolut hjälp att fås. Speciellt när man ännu är ung och sättet att uttrycka aggression ännu inte har ”etablerats” så djupt i ens person så kan hjälp utifrån vara väldigt effektivt för att korrigera ens hantering av stora känslor. Det finns exempelvis något som kallas Aggression Replacement Training (ART), som riktar sig till unga mellan 12-20 år och baserar sig på kognitiv beteendeterapi. Under ART träffas man i grupp, och under ledda former övar på vissa sociala färdigheter för att bli bättre på att hantera sin aggression. Om det inte ordnas sådana grupper i ens område så kan kognitiv beteendeterapi på tumanhand med en terapeut också vara av god hjälp. Man kan kontakta skolkurator, skohälsovårdare eller sin hälsocentral för att berätta att man skulle vilja ha hjälp med sin aggression, och därifrån diskutera vidare vilka olika alternativ det finns i ens region.
Så, nu vet du lite mera om aggressionsproblematik. Jag måste dock säga att jag har misstankar om att du inte är den du utger dig att vara, och att det här inte är den första frågan du skickat in som inte helt stämmer överens med ditt verkliga liv. Du får gärna skriva in hit när det är något som du funderar på, men ids inte hitta på saker. Tanken är att man ska kunna vara sig själv här. Om du vill fråga om ett visst ämne som du har tankar om – fråga rakt på om ämnet. Du behöver alltså inte hitta på en story och en karaktär kring det, för då känner vi att vår empati utnyttjas.
Mvh, Kix