Brännande känsla under bröstet
27.03.2021
Hej!
Jag har sedan början av året haft en återkommande (i princip varje dag) bännande, krampande smärta på en fläck som är typ 6×6cm på höger sida under bröstet. Det enda avvikande jag kan se på huden är en liten (kansle en halv cm i diameter max) vit fläck med en tunn ring runt. Men kan den vara något avvikande eller är såna fläckar helt normala? Smärtan är inte jättekraftig men nog så att jag helst ligger ner. Dock försvinner nästan all smärta när jag ligger ner, då är den liksom mer strålande men svag. Smärtan är värst när jag sitter upp och då får jag också ont i ryggen, typ på samma ställe. Jag skulle beskriva det som att någon bränner min hud med något riktigt varmt och samtidigt boxar på stället. Jag tänkte först själv att det var pga bh:n, men även gånger då jag går utan bh i flera dagar så upplever jag samma smärta. Och jag använder även väldigt mjuka och bygellösa bh:ar så inget som skaver liksom.
Jag har också haft väääldigt ömma bröst på siståne, jag har knappt kunnat röra brösten för de har påriktigt tagit för ont. Och mina bröstvårtor har blivit jättestora. Mina bröst har nog också växt en del för att jag har gått upp en del i vikt. Vad kan detta bero på? Alltså inte att jag har fått större bröst, det fattar jag, men resten.
Framför allt undrar jag vad den brännande "fläcken" kan vara? Det känns liksom som att smärtan är ganska ytlig, den går liksom inte in jättelångt i bröstkorgen. Så jag skulle i alla fall tro att det inte har något att göra med något organ där. Men jag vet inte. Borde jag söka upp läkare och kolla upp det? Trött

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2021
Hej,
Jag tycker att du skall boka tid till en läkare för att bli undersökt och få diskutera vad det är som gör så ont i din bröstkorg. Jag har svårt att veta vad det är bara på basen av det du skriver men eftersom det har pågått en längre tid så är det bättre att kolla upp det än att bara vänta.
Det att själva brösten är ömma är däremot antagligen helt normalt. Eftersom brösten utvecklas ännu i din ålder, men också hela tiden påverkas av menstruationscykeln så är det inte ovanligt att de kan vara väldigt ömma periodvis. Det betyder inte att det alltid kommer att vara så utan det kan variera lite från en period till en annan.
Ring till hvc och boka en läkartid så att hen kan ta ställning till din smärta i bröstkorgen.