Cancer
05.04.2018
Jag har lidit av detta problem sedan oktober 2017. Jag tror att jag har tjock- eller ändtarmscancer. Jag har googlat väldigt mycket på mina symtom och det kan också vara hemorrojder, jag vet inte riktigt vad det är.
Mina problem började med att jag hade blod i avföringen i ca. en månad innan jag tog kontakt med läkare (skriver om läkarbesöket i hemliga rutan)
Mina andra symtom är: varierande ”typ” på avföringen, ibland är avföringen ”krämig” och ljusbrun, nästa dag kan det vara många små och hårda bajskorvar. Ibland kan båda vara blandade på samma gång.
Ibland efter ett toabesök har jag känslan av att tarmen inte är helt tömd, men det händer inte så ofta, det kanske händer 1 gång varje månad.
De tre senaste dagarna har jag börjat ha ont i ändtarmen och i ändtarmsöppningen, smärtan är inte hela tiden utan kommer lite när som helst, oftast när jag sitter men också vid andra tillfällen. Smärtan kommer plötsligt som huggande känsla och varar i cirka 5-30 sekunder. Smärtan påminner lite om mensvärk.
Jag har på senaste tiden också haft mer gaser än vanligt, jag har inte mycket gaser men ändå mer än vanligt.
Så min fråga är, tror ni att jag har drabbats av hemorrojder eller tjock- ändtarmscancer? worriedgirl

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.04.2018
Hej.
Åh, jag förstår att du är rädd och orolig. Men jag tror INTE att det är frågan om cancer i ändtarmen eller tjocktarmen. Det finns (tyvärr) massor av andra problem och sjukdomar man kan få i detta område och det behöver inte betyda det allra värsta.
Jag tycker att du pånytt skall besöka en läkare. Det finns olika prover som de brukar ta, t.ex. F-Calpro som ger en uppfattning om det skulle kunna vara frågan om en inflammatorisk tarmsjukdom, t.ex. Crohns sjukdom eller Ulcerös Kolit. (det är ju ingen som direkt önskar sig en sån heller, men om alternativet är cancer så är det ganska självklart bättre). Genom att titta på huden i ändtarmen kan de också se om det är t.ex. en hemorrojd eller själva slemhinnan som blöder. Både vid hemorrojder och vid blödningar från slemhinnan så finns det mediciner och behandling man kan få för det. Men det skulle vara jätteviktigt att kolla upp ordentligt vad det är frågan om så att du får den hjälp du behöver. Förhoppningsvis skulle läkaren skriva en remiss åt dig till sjukhuset där de skulle kunna göra en colonoskopi (då de för in en kamera i tarmen för att titta hur det ser ut där och vid behov ta prover. Det är inte direkt behagligt, men själva provtagningen gör inte ont och det är skönt att få svar på vad det är som är fel.)
Jag gissar nog att det är hemorrojderna som gör ont i din ändtarm, eller att slemhinnan är så irriterad och inflammerad att det är den som gör ont. Men det finns hjälp att få bara du tar kontakt med en läkare. Även om man skulle få en diagnos som Crohns sjukdom så är det inte en katastrof, det finns mediciner som hjälper och man kan leva alldeles normalt.
Börja med att ringa hvc och boka en ny tid. Människor är alltid generade då det är någonting med tarmen eller ändtarmen/avföringen som är "konstigt" men du måste komma ihåg att det inte är någonting du behöver skämmas över. Det är ingenting du har valt och ingenting du behöver känna att är ditt fel. Det är helt enkelt ett problem som behöver lösas.
Många kramar. Jag vet vad du går igenom <3
Tessi