Cancer
24.10.2022
Hur kommer det se ut i framtiden med botande av cancer? Läste på nån graf för några veckor sedan där dödligheten av cancer har minskat mycket sedan 80-talet och att det är redan nu nått på 70% (kommer inte ihåg exakt) överlevnad för alla olika cancerformer kombinerande.
så hur kommer det se ut då när jag är gammal och har som högst risk att få cancer?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2022
Hej,
Jag önskar att jag kunde ge något svar på detta men tyvärr finns det nog ingen som kan det. Det man kan vara säker på är att både metoderna för att ställa diagnoser och för att behandla olika typer av cancer blir bättre hela tiden, man kan också tänka sig att det kommer att utvecklas fler och bättre fungerande vaccin för att minska cancerfallen, men det finns nog ingen som kan ge ett exakt svar på hur situationen kommer att se ut då du blir gammal.
Det bästa är nog om du försöker leva i nuet så mycket du kan och ta hand om dig själv på bästa sätt. De levnadsvanor du har påverkar i allra högsta grad din hälsa och du har själv förmågan att undvika risker och att hålla dig i gott skick så att du klarar av eventuella sjukdomar så bra som möjligt OM de skulle inträffa.
Kram,
Tessi