Cancer förstörde min liv 2
31.03.2022
Hej igen decibel! Tack för eran svar jag fick på första långa ”frågan” jag skickade<3
Min mormor dog tyvärr i tisdags 29.3.2022..
De har varit en kaos hos oss nu. Mamma är väldigt nere just nu. Jag mår själv inte heller nå bra.. De känns väldigt tomt utan henne. För jag saknar verkligen de när hon ringde dagligen till mig och mamma förr..
Vi fick hit hem en hel del saker av henne. Åtminstone föremål som hon hade vid sjukhuset. De e svårt för mig att kolla igenom hennes föremål men ändå känna de bra. För de doftar ennu av henne. Och jag kollade massor av bilder på henne som vi hade. Och gamla bilder på mig och henne. Mamma har också berättat till mig hur mycket jag betydde för henne.
Med morfar här de inte bra. Han mår inte nå bra just nu heller. Men vi har ingen kontakt tydligen nåmer. För han hade blivit jätte arg på mamma idag och hon blev verkligen sårad. Så:/ Men kanske de är bäst så..
Datumet idag är 31.3.2022 som jag skriver detta
På måndagen (4.4) ska vi ha en minnesstund till henne vid sjukhusets kapell. Och senare på påsken en till för de nära och kära.
Jag har pratat med mina vänner om detta som hände och de förstår mig nog. Varför jag är lite nere osv
De känn verkligen så tomt utan henne. Jag saknar henne hela tiden.. men jag kommer aldrig glömma henne<3 Och jag är tacksam för att just hon fick vara min mormor<3
Mina sista långa ord för henne fick henne att le. Hon var medvetslös när jag sa mina sista ord till henne. Men mamma sa att hon ledde och man säg en tår falla från hennes öga och att hon provade säga nånting till mig men hon kunde inte för situationen då med henne var inte bra
Och känslan att ringa henne på dagen och komma ihåg att hon kommer inte svarar är svårt.. Men man måste bli van..
Jag förstår att alla kommer att dö men jag tycker att alla ska få dö på en bra sätt! Inte som att dö lidande i cancer…
Min mormor jobbade hela hennes arbetsår vid samma sjukhus där hon spenderade sina sista veckor. Hon var där runt en månad
Vi har fått massor av blommor hit och jag har fått många kramar och de har fått min stämning lite bättre<3
Jag tycker själv att dom som har haft någon som har dött i cancer är jätte starka personer<3 Ni skulle behöva få miljoner kramar av mig<3
Men vi ska beställa många stora tavlor som är bilder av henne. Såna bilder där man märker att det är mormor<3
Jag sitter igen tårarna rinnande i mina ögon här???? För jag har ännu svårt att fatta att hon finns inte just här på jorden med mig och alla andra, men hon finns där uppe nog Väntan att se henne är stor och få en varm kram igen av henne
Hon lärde mig så mycket vettigt och nyttigt till mig<3 Hon var och är verkligen en tuff mormor<3
Jag är så tacksam att både ni decibel finns att skriva till och jag är tacksam för mina vänner med För jag vet att några av dem kommer läsa denna
Och min käraste mormor kommer alltid ha en stor plats i min hjärta
Din älskade barnbarn

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.04.2022
Hej fina du, och tack för att du skrev in igen :)
Ursäkta att svar dröjt en stund, men jag har varit ut och jobbat i skolorna och inte så mycket på kontoret veckan som gått. Ville ändå inte skicka vidare din fråga, utan svara på den själv eftersom jag svarade på den förra!
Ledsen att höra att din mormor dött, jag beklagar verkligen sorgen <3 Jag kan förstå att tomrummet efter henne känns väldigt ledsamt nu.
Jag hoppas att er minnesstund blev fin! Det brukar kännas bra att tillsammans få prata om den person som gått bort, dela minnen, och allmänt bara existera tillsammans med nära och kära. Fint att ni ska ha en till sen också. Gemenskap kan kännas viktigt när man sörjer.
Det är normalt att du nu i början kan ha ganska starka overklighetskänslor kring det hela, det är det första steget av sorg. Exempelvis att man får en instinkt att man vill ringa till den som dött, men sen kommer på att nej det går ju inte längre. Med tiden så börjar man förstå mer och mer vad det innebär att en person som förr har funnits i ens liv är borta, och då kan man börja bearbeta detta så att man en dag kan känna den där saknaden utan att det längre gör ont hela tiden. Saknaden byter liksom skepnad. Det betyder absolut inte att man glömmer bort personen, man kommer ALLTID bära med sig en älskad människa i sitt hjärta, utan det betyder bara att man så småningom lär sig acceptera det nya läget så att man ska kunna leva sitt liv mera vanligt igen.
Det är också väldigt vanligt att man är ovanligt trött under sorgeperioden, för att det kan gå åt ganska mycket energi när man bearbetar sin sorg. Detta kan göra det lite svårare att koncentrera sig också, så om du vill/orkar så kan du berätta åt dina lärare också vad som hänt, ifall du märker att du får svårt med koncentrationen just nu. Då vet de vad det beror på :)
Något som jag tycker låter rätt fint mitt i allt det sorgliga, är att din mormor fick spendera sin sista tid på en trygg plats som var bekant för henne. Alltså sjukhuset hon jobbat vid.
Jag tycker det framgår tydligt ur din text att din mormor var väldigt stolt över dig och att få vara din mormor. Det är en väldigt fin bit du skriver om när du pratade med henne sista gången. Jag är säker på att det var tröstande ord att ta med sig till den sista vilan. <3
Jag vet känslan av när saker ännu doftar av en person som gått bort, jag har ännu några sjalar som jag fick ärva av min farmor, och fast det börjar bli många år sedan hon dog så doftar de ännu av hennes parfym! Jag vågar knappt använda dem just för den orsaken, att jag inte vill ”nöta ut” doften. Jag vet inte om din mormor brukade ha någon parfym eller sånt..? Men ifall hon brukade ha det så kanske du kan fråga om du kan få den, eller i alla fall få veta vilken sort det var?
Jag önskar allt gott till dig och din familj.
Kram, Kix