Corona virus
01.03.2020
Är orolig över dehär me corona då det väll finns redan 6 fall i finland. Tänk om jag och mina nära och kära blir smittad av corona viruset? Bor i mellersta österbotten så finns riske att det kommer hit? Och har finland verkligen förberett sig bra på alla corona fallen som kan förekomma? Jag vet är jätte känslig mot alla såna här ”sjukdomar” man hör om på nyheter 24/7 its corona time

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.03.2020
Hej.
I nuläget vill jag påstå att masshysterin kring coronaviruset är betydligt farligare och mer påfrestande än själva viruset i sig. Visst finns det en risk att smittas om man reser till områden där smittan förekommer mer allmänt (just nu främst asien, Italien eller Iran), men om man endast rör sig "här hemma" och inte heller är i kontakt med människor som uppvisar symtom eller rest till de drabbade områdena så är risken att smittas väldigt liten.
De fall som har konstaterats i Finland har blivit isolerade - just för att smittan inte skall föras vidare, och myndigheterna uppger att det i Finland finns god beredskap att vårda och isolera de som smittas. Vi skall minnas att sjukvården i Finland är väldigt god och att riskerna förknippade med viruset är störst om man är över 80 år eller lider av någon grundsjukdom (t.ex. diabetes eller hjärt- och lungsjukdom.)
Jag tycker att du skall gå in och läsa på Institutet för Hälsa och Välfärds sidor om det är någonting du funderar över. Där hittar du information om det aktuella läget, och de vanligaste frågorna och svaren om coronaviruset. Sätt din energi på annat än att oroa dig.
Kram
Tessi