Coronavaccin
07.07.2021
Hej! Jag har tagit coronavaccin hemma i min hemstad eftersom att jag under sommaren bor i min hemstad men far sedan tillbaka till Pasila som ligger i Helsingfors. Jag kommer inte att ha möjlighet att få den andra dosen i min hemstad så nu undrar jag hur jag ska ta mig till? Jag skulle vilja ta den andra dosen i Helsingfors men jag vet inte hur jag ska göra. Pp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.07.2021
Hej,
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Du är knappast den enda som har problemet, men eftersom tillgången till vaccin är lite olika i olika delar av landet så är jag inte säker på att det finns någon generell regel angående detta.
Mitt förslag är att du börjar med att ringa till din vårdcentral i Pasila och kolla med dem om det är möjligt att få vaccinet där istället. Om det inte lyckas så får du försöka kontakta din hvc på hemorten och se om du kan flytta vaccinationen till en tidpunkt då du har möjlighet att resa "hem".
Kram,
Tessi