Coronavaccin
07.10.2021
Hej! Jag fick min första dos av corona vaccinet första september. Nu är det ju prat om att man ska få ta andra dosen tidigare än planerat. Jag ska nämligen på en snabbresa över en helg till södra finland första helgen i november och skulle absolut int vilja missa detta då det rör sig om ett idrottsevenemang som int ordnats sedan före pandemin. Skulle jag kunna ta min första dos nu? Eller vilket datum är det tidigaste datumet jag kan få det? Jag har fått spikevax vaccinet och jag undrar hur ont det kommer göra och om man blir sjuk länge efter? Efter första dosen kunde jag röra armen max en decimeter i flera dagar och detta skulle absolut inte få hända innan idrottsevenemanget. Är även rädd för att hamna i karantän före detta då flera klasser i skolan blivit i karantän? Am

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2021
Hej,
Tyvärr kan jag inte ge några exakta svar på din fråga eftersom man sköter vaccinationerna lite olika från en ort till en annan. Det beror dels på tillgången till vaccin och dels på hur långa köer det är på just den orten. Så det bästa är nog om du ringer direkt till din egen hvc och diskuterar saken med dem.
Det är nästan omöjligt att veta hur du kommer att reagera på dos 2, eftersom det är väldigt individuellt. Vissa har upplevt att den andra sprutan gav mindre symtom än den första, medan andra har upplevt det helt tvärtom.
Kram,
Tessi