dålig reaktionsförmåga
19.01.2015
Hej, jag har alltid haft sämre reaktionsförmåga än de flesta i min ålder och fast jag har försökt öva mha tex datorspel och sånt så har det inte blivit bättre direkt. Vet ni om detta är normalt eller ej för jag känner nästan ingen som har sämre reflexer än mej.
undrare

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
21.01.2015
Hej undrare! Bra fråga - du fick mej verkligen att funder och att lite googla också... :) Eftersom så gott som alla googleträffar om reaktionsförmåga handlar om hugade spelare som vill bli snabbare för att vinna mera och även du i din fråga nämner om att du har övat via dataspel så börjar jag ana att även du spelar och ditt intresse i reaktionsförmåga handlar om spelvärlden.
Jag tror att vi nog föds med vissa anlag - bättre eller sämre reaktionsförmåga. Precis som någon är musikalisk, någon har lätt för att uttrycka sig och någon är konstnärlig. Men självklart kan man öva upp sin förmåga! Men säkerligen krävs det både envishet och anlag för att bli riktigt duktig på något. Oberoende om det handlar om en pianist, ishockeyspelare eller datarspelare!
Sen kanske det inte i alla spel är snabbheten som avgör allt. Du måste ju hinna tänka lite före också annars kanske det i hastigheten blir fel och minuspoäng?! Jag tror att det för att bli en riktigt bra spelare måste man vara rätt smart, ha bra slutledningsförmåga och snabbheten dvs reaktionsförmågan. Kan du öva upp de här andra områdena också för att bli en mångsidig vinnande spelare? :)
Lycka till!      Med vänlig hälsning,   Annika   barnmorska-hälsovårdare