Dålig vana
27.10.2022
Jag brukar gnaga och bita lös bitar på insidan av läppen. Kan det göra att läpparna blir mindre? Har redan sjukt små läppar men sitter och gör det utan att jag märker ibland.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.10.2022
Hej,
Nej, jag tror inte att det att du biter på läpparna kan göra dina läppar mindre, men om du vet att det är en ovana så kanske du behöver göra någonting för att sluta med det. Jag kan förstå att det blir en ovana som man inte alltid märker, och ju mer huden blir trasig på läparna desto mer finns det att bita i så det blir säkert en sorts ond cirkel.
Försök fundera om det finns någonting du kan göra för att du skall bli uppmärksam på det då du biter dig. Skulle det t.ex. hjälpa om du använde läppomada eller läppstift eftersom du kanske då skulle märka då du biter på läpparna? Det är lite svårt för mig att ge tips på det då jag inte vet exakt hur du gör. Men jag de flesta ovanor man har är sådana som man kan bryta bara man hittar rätt knep eller hittar någonting som är mindre "problematiskt" som man kan ersätta vanan med.
Lycka till!
Kram,
Tessi