Dermatit
04.11.2022
En hudläkare sa att jag hade någon dermatit i ljumsken och sa till mig att genast köpa nya kalsonger som är helvita och gjorda av bomull men jag har inte hittat var man kan köpa såna, och därför har inte dermatiten försvunnit men jag märker nog hur den slutar klia och sånt när jag har lite ljusare kalsonger, men det går inte över

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2022
Hej,
Dermatit är ett samlingsbegrepp som syftar på en inflammation i huden. Så orsaken till dermatiten kan vara många olika. Anledningen till att läkaren föreslog vita bomullskasonger är att de då inte innehåller färgämnen (som för vissa kan orsaka allergi) och för att bomull andas bättre än t.ex. syntetmaterial, vilket gör att huden inte hålls fuktig då man svettas utan fukten leds bort.
Vita bomullskalsonger finns nog att köpa i de flesta varuhus, så det borde inte vara svåra att hitta.
Det du behöver tänka på är att tvätta området dagligen, och att sedan smörja det med t.ex. hydrokortison-salva (det kan du köpa utan recept från apoteket). Försök se till att du inte går onkring i väldigt tätt sittande kläder utan att huden skall få andas och hållas torr. Då tror jag att dina eksem kommer att försvinna.
Men tveka inte att ta kontakt med en läkare på nytt om utslagen inte försvinner.
Kram,
Tessi